onsdag 15 oktober 2014

Nagelvård/Nailcare

Hej alla,

Ursäkta att jag bara försvinner så här från min blogg, märker att jag inte har så mycket tid att skriva som jag trodde jag skulle ha. Men nu är jag tillbaka och ska göra mitt bästa att sätta mig ner varje dag och hinna skriva lite. 

Tänkte ägna lite tid åt nagelvård denna gång. Många av mina vänner brukar tycka att jag har väldigt fina och vårdade naglar. Ska sanningen fram så är jag ganska lat när det kommer till nagelvård. Men visst tar jag mig tid och vårdar dem ibland när jag inte har något att göra.

Själv lägger jag inte ut många slantar på nagelbandskräm. Tycker det är överuppskattat och kostar ganska mycket för en liten tub. Det jag brukar köpa är mandelolja som jag applicerar på nagelbanden. Mycket billigare och med samma effekt om inte bättre till och med. Skulle det vara så att ni tycker mandelolja är alldeles för oljig att ha så kan jag tipsa om att blanda i lite mandelolja i handkrämen som ni använder. Behöver inte vara mycket alls två tre droppar räcker och ger effekt. Då får även händerna lite extra vård. Du kan även blanda i mandeloljan i din kroppskräm som du använder. Jag brukar göra det under vinterhalvåret då det är som torrast. Om du är jätte torr så kommer du se effekt efter några dagar. Har du ganska normalhud kommer du kanske inte märka nån större skillnad förutom att du blir lenare.

Något som man bör tänka på är vad för verktyg du använder till naglarna. Undvik så gott det går nagelfilar som är gjorda av stål. Det sliter väldigt mycket på nageln och irriterad nagelroten när du filar nageln. Det jag skulle rekommendera är fin glasfiberfil, den är betydligt mycket snällare mot nageln. Visst den kostar lite mer men har längre livslängd och är mer hygienisk då du kan tvätta filen emellanåt. Skulle det vara så att du inte hittar glasfil så rekommenderar jag finkornig sandpappers fil. Dem håller inte jätte länge men är betydligt snällare mot nageln än en stål fil.

Har du skörda naglar som lätt går av så rekommenderar jag att fila ner dem istället för att klippa, använd också handkräm som ger näring för naglarna.

---------------------------------------------
Hi all,

Sorry that I just disappear like this from my blog, notice that I do not have much time to write as I thought I would have. But now I'm back and will do my best to sit down every day and write a little.

This time I will take some time for nail care. Many of my friends usually find that I have very nice and neatly trimmed nails. The truth is I'm pretty lazy when it comes to nail care. But sure I'll takesome time and care for them when I have nothing to do.

I don't bother to spend money on cuticle cream. Think it is over estimated and costs quite a lot for a small tube. What I usually buy is almond oil which I apply to the cuticle. Which is much cheaper and with the same effect if not better. If you think  that almond oil is too oily to have directly I can advice you to mix it together with hand cream that you usualy use.  You don't need much just some few drops is enough and gives effect. And you will also get some extra care for your hands. You can even mix in almond oil into your body cream and use. I usually do it during the winter season since is the driest period.. If you are really dry so you will see the effect after a few days. Have you quite normal skin, you might not notice much difference except that you will be smoother.

Something you should think about is what tools you use for your nails. Avoid as much as possible nail files that are made of steel. It wears very much on the nail and the nail root will get irritated when sharpening the nail. What I would recommend is fine glass fiber file, it is much much kinder to the nail. Sure it costs a little more but lasts longer and is more hygienic since  you can wash the file from time to time. Could it be that you do not find glass file, I recommend fine sand paper file. They are not very long lasting but is much kinder to the nail than a steel file.

Have you reap nails that easily break, I recommend filing them down instead of cutting, also use hand cream that also provides nutrition for the nails.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar