tisdag 29 januari 2013

Ki-Mama Sushibar

Hej alla läsare!

Det blir ännu en gång Sushi, denna gång bar det åt till Ki-mama på Observatoriegatan 13, Stockholm. Denna sushibar är som de flest sushibarerna i Stockholm, nämligen ganska liten. Så om man vill ha plats så får man ta och beställa bord annars finns det risk att man blir utan plats.
Själv har jag gått hit ett x antal gånger sen tidigare men har bara inte skrivit om det. Men för ovanlighetens skull tog jag inte sushi som jag alltid har gjort när jag är här utan beställde in en Kiku som består av olika sorters fisk på en blomformad sushirisbädd med romsås 


Kiku 120:-
Det var en rejäl portion enligt mig och för 120 kr är det absolut inte dyrt. Riktigt god var den. Fisken här är alltid lika fräsch så inget att klaga på. Jag personligen skulle föredra lite mer romsås annars är jag hel nöjd. Så den får betyget 9+/10


Stor sushi 140:-
Vännen min valde en stor sushi, som ni ser på bilden fick hon inte de vanliga tråkiga standard sushi bitarna utan fick lite roligare sushi som en gunkan med rom samt en pilgrimsmussla nigiri. Eftersom jag har ätit här många gånger vet jag att sushin håller sin standard och betyget kommer vara 8/10

Själv har jag inget att klaga på på Ki-mama tycker att sushin är fräsch och smakrik, men vännerna min var lite tjuriga över att miso-soppa inte ingår när man köper sushi.Själv tycker jag att det inte är någon större problem. Är man riktigt sugen kan man ju lägga till 30 kr för att  få sin miso-soppa. Tillskillnad från vanlig miso-soppa som man får på de flesta sushi ställena här i Stockholm så har faktiskt Ki-mama musslor i sin miso.
Det en kan tänka på när dem kommer hit förutom att boka bord är att Kiku inte alltid finns på menyn, det kan vara slutsålt eller så har dem helt enkelt bara inte gjort de. Så om man ringer i förväg och bokar bord kan man ju förbeställa Kiku så man garanterat får de man vill ha.

---------------------------------------------------------

Hello all readers!

It will once again bee Sushi, this time we went to the Ki-mama on Observatoriegatan 13, Stockholm. This sushi bar is like the most sushi bars in Stockholm, which is quite small. So if you want a spot, you better book a table otherwise there is a risk that you will be out of seats.

I myself have been here an x number of times since past, but have not written about it. But for once I did not order sushi like what I always do when I'm here, but ordered a Kiku consisting of different kinds of fish on a flower-shaped sushi ricebed with caviar sauce.



Kiku 120: -
It was a hearty portion for me and a price of 120 SEK  is certainly not expensive. It was really good. The fish here is always fresh so nothing to complain about. I personally would prefer a little more caviar sauce otherwise I'm quite happy. So it gets the rate  9 + / 10



Big sushi 140: -
My friend chose a big sushi, as you can see in the picture, it was not the usual boring standard sushi pieces you get some special sushi like gunkan with rum and a scallop nigiri. Since I have eaten here many times, I know that the sushi here always hold the standard and the rate will be 8/10

Personally, I have nothing to complain about at Ki-mama,the sushi is fresh and tasty, but my friends were a bit mulish due to miso soup is not included when you buy sushi. I myself think it is not a big deal. Are you really hungry, one can add 30 SEK to get their miso soup. Unlike ordinary miso soup that you get at most sushi places here in Stockholm,  Ki-mama actually adds mussels in their miso.
What one can think of when it comes here, apart from making a reservation is that Kiku is not always on the menu, it may be sold out or they simply haven't prepare any. So call in advance and make a reservation and  pre-order Kiku so you're guaranteed.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar