tisdag 18 februari 2014

Äppelkaka/ Applecake

Hej!

Jag ber om ursäkt över min frånvaro dessa dagar. Har haft en hel del att göra så har faktiskt inte hunnit med så mycket.
Denna gång tänkte jag dela med mig av ett recept på äppelkaka. Jag personligen tycker mer om smulpaj än kaka men då familjen föredrar det senare så blir det detta recept jag delar med mig. Men vem vet jag kanske unnar mig en smulpaj senare som jag kan dela med mig.


Ingredienser: 
100g Margarin/smör
1,5dl socker
2 st ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0.5 dl vatten
2st äpplen ( eller efter tycke)

1.Sätt ugnen på 175 grader 
2. Smält margarin/smör och häll i en skål tillsammans med sockret och rör om till det blir poröst. 
3. Tillsätt ett ägg i taget och rör om kraftigt
4. Blanda ihop vetemjöl och bakpulver i en annan skål och sila ner mjölblandningen i smeten. Rör om försiktigt
5. Tillsätt sist vattnet och rör om försiktigt. 
6. Häll ner smeten i en from och tillsätt äpplen som är doppade i kanel och socker.

Grädda kakan i ca 35-45 min kolla av med en sticka

------------------------------------------------

Hi guys!

I apologize for my absence these  couple of weeks. Have had a lot to do so have not actually had time for anything special.
This time I thought to share with you a recipe for apple cake. I personally like crumble cake but when the family prefers the latter, then it will be this recipe I am sharing. But who knows maybe I will make myself a crumble cake later that I can share with you.



ingredients:
100g margarine / butter
150 ml sugar
2 eggs
300 ml flour
1 tsp baking powder
50 ml  water
2 apples (or after liking )

1.Hit up oven to 175 degrees
2. Melt the margarine / butter and pour into a bowl along with the sugar and stir to it becomes porous .
3. Add one egg at a time and stir vigorously
4. Mix together flour and baking powder in another bowl and sieve the flour mixture into the paste. Stir gently
5. Add the water and stir gently .
6. Pour batter into a pious and add apples dipped in cinnamon and sugar.

Bake for about 35-45 minutes , check with a stick



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar