tisdag 15 maj 2012

Restaurang/ Restaurant

Oyster Bar i Stockholm/ Oyster Bar in Stockholm


För mig handlar livet om mat, mat är inte bara föda som ska mätta  utan det är konst, njutning, sammanhållning och inte minst upplevelse.  Eftersom mat är mitt andra liv så har jag väldigt svårt att peka ut just en sak eller en viss typ av mat som jag tycker mest om, men en sak är klar fisk och skaldjur ligger högt uppe på min lista. 
Var på Oyster Bar som ligger på Storgatan 20 i Östermalm med papsen och åt Skaldjursplateau Oyster Bar Gold. Både jag och pappa är skaldjur älskare och skaldjuren som serverades på Oyster Bar skulle vi betygsätta  5 av 10 precis godkänt. 
Ostrona var tråkiga, ganska så smaklös, skulle uppskattat om man fick några fler citron klyftor för att höja smaken på dem. Riktigt tråkigt att dem var så magra. 
Hummer som är bland min absolut favorit var bra tillagad, jag valde att inte dippa den i såsen som ingick. Vill du så skulle jag rekommendera att dippa i antingen vitlök eller chili. 
Havskräftor har aldrig varit min favorit bland skaldjur och lika så var det här, dem var nästan lite överkokt då den var ganska så smaklöst samt köttkonsistensen hade ändrats. 
Färska räkorna var som vilka frysta räkor som helst, räkorna höll sin sötma och konsistensen var bra.
Rökta räkorna var min absolut favorit under kvällen, var mycket smakrika. Riktigt aptit retande. Så skulle jag komma tillbaka så kommer jag nog bara att beställa in dessa framöver.
Krabban som var med var köttig, provade alla såser med den men skulle nog föredra vinaigretten eller chilin, 
Marinerade pilgrimsmusslorna var den absolut sämsta på skaldjursplateaun. Den var över marinerat med sesamolja, att sesamolja höjer smakupplevelsen brukar stämma ganska bra men det ska vara en liten mängd.  Att koken tog och dränkte de små skurna pilgrimsmusslorna i nästan enbart sesamolja och citron var verkligen inget bra val. Undrar om koken ens själv provsmakade sin uppfinning. 
Crustaderna var goda, speciellt löjromscrustaderna. Riktigt smakrika.

Skulle jag göra en sammanfattning av denna kväll skulle jag inte rekommendera att komma till Oyster Bar om man vill uppleva högklass skaldjur. Du kan lätt hitta bättre ställen med en liknade prisklass i Stockholm. 

Skaldjursplateau Oyster Bar Gold 749 kr/pers.


1/2 Hummer, 5 ostron, 2 havskräftor, 1 näve färska räkor, 1 näve rökta räkor, 1/2 krabba, 2 samt 1 marinerad pilgrimsmussla



Skagencrustader, 2 löjromscrustader & 5 olika såser vinaigrette, senap, vitlök, Rhode island, chilli (börjar längst bort). Rekommenderar chili såsen!



 Serveras med grillat bröd.

-------

For me, life is about food, food is not only for just to fill one's stomach but it's art, pleasure, cohesiveness and not the least experience. Because food is my second life it's very difficult for me to single out just one thing or a certain type of food that I like the most, but one thing is clear seafood is high on my list.
I was on Oyster Bar located on  Storgatan 20 in Östermalm with my dad and had the Skaldjursplateau Oyster Bar Gold ( Seafood Plateau). Both me and dad are seafood lovers and teh seafood served at Oyster Bar, we would rate 5 out of 10, just average.
The oysters were boring, pretty tasteless, would  have appreciate it more if we got some more lemon wedges to raise the taste. Really sad that they were so skinny.
Lobster, which is one of my favorits was well cooked, I chosed to not dip it in sauce that was included. If you want to, I would recommend to dip in either garlic or chili.
Langoustines have never been my favorite for seafood and as it was here, it was amost a bit overcooked, again pretty tasteless and the texture was asunder.
The fresh shrimps tasted nearly the same as frozen shrimps you can get on any supermarkets, but the shrimps retained its sweetness and the texture was good.
Smoked shrimps was my absolute favorite on the evening, it was very flavorful. Very appetizing. So if I would come back I'll probably just order them.
Crab was meaty, tried all the five sauces with it but would prefer vinaigrette or chili,
Marinated scallops was by far the worst of the seafood Plateau. It was over marinated with sesame oil, sesame oil do increase the sense of taste but in a small dosage. That the chef drowned the cut scallops in almost entirely sesame oil and lemon was a really bad choice. Wonder if the chef even tasted it's own invention.
Crustads were good, expecially the roecrustads. Really tasty

To sum up this evening, I would not recommend to go to Oyster Bar if you want to experience highclass seafood. You can easily find better places with similar price range in Stockholm.

Seafood Plateau Oyster Bar Gold 749 kr/pers
1/2 Lobster, 5 oysters, 2 langoustines, 1 handful fresh shrimp, a handful of smoked shrimp, 1/2 crab, 2 skagencrustads, 2 roecrustads and marinated scallops. Served with grilled bread and 5 different sauces.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar